Summary
ERPC seems to afford an advantage in the diagnosis of tumors of the common bile, duct
and its branches and to be superior to all other methods for the differential diagnosis
of cases with extrahepatic obstructive jaundice. ERPC not only permits verification
of the cause of biliary occlusion but also determination of the site and extension
of the lesion. From our experience in 28 cases we can classify 3 distinct tumor types
by x-ray examination: 1. Stenosis of the duct system with dilatation of the upper
duct system and its branches (13 cases). 2. Abruption of the common bile duct (12
cases). 3. Abruption of one of the hepatic ducts without filling of its branches (3
cases). Dividing the bile duct system into 3 sections, we classified 14 tumors as
type I (right and left as well as common hepatic ducts), 10 as type II (triple junction
of the common hepatic, cystic and common bile ducts), 3 as type III (distal common
bile duct) and 1 as type IV (diffuse spreaded type). Differentiation between tumors
originating from surrounding tissues, especially from the pancreatic head, scarring
strictures, and inflammatory narrowing of the duct is usually simple.
Zusammenfassung
ERPC stellt einen Fortschritt in der Diagnostik von Tumoren des Gallenwegssystems
dar und ist in der Differentialdiagnose von Fällen mit extrahepatischer Cholestase
allen anderen Methoden überlegen. Die ERPC gestattet nicht nur den Nachweis und die
Ursache eines Gallengangsverschlusses, sondern auch die Beurteilung der Lokalisation
und Ausdehnung der Läsion. Nach unseren Erfahrungen an 28 Fällen klassifizieren wir
röntgenologisch 3 verschiedene Typen: 1. Stenose des Gallengangs mit Dilatation der
vorgeschalteten Abschnitte der Gallenwege (13 Fälle). 2. Abbruch des Ductus choledochus
(12 Fälle). 3. Abbruch eines Ductus hepaticus mit fehlender peripherer Kontrastfüllung
(3 Fälle). 14 Tumoren waren an der Hepatikusgabel bzw. am rechten oder linken Hepatikusast
(Typ I) lokalisiert, 10 an der Vereinigung von Ductus hepaticus communis, Ductus cysticus
und Ductus choledochus (Typ II), 3 am distalen Choledochus (Typ III), und 1 Karzinom
komprimierte diffus den Choledochus (Typ IV). Die Differenzierung von Tumoren des
Gallenwegssystems von solchen benachbarter Gewebe, vor allem des Pankreaskopfes, und
von narbigen oder entzündlichen Stenosen des Gallengangs ist in der Regel möglich.
Key-Words
Tumors of common bile ducts - endoscopic retrograde pancreato-cholangiography (ERPC)
- bile duct tumors - extrahepatic obstructive jaundice